Green n fresh

Green n fresh
Cool the eyesight!!!

mE..mY LiFe...& fRiENdS

mE..mY LiFe...& fRiENdS

Monday 18 January 2010

Membebel part I


Salam...heheh
sape membebel tu????????????//
Sape lagi kalo bukan saya!!!!Hahahha cikgu yg suka beleber.....wakakaaka...
Hari ni saya ter'tiba' membebel apabila..pelajar form 5....subject English...(mereka ni dah blajar dgn saya last year) so saya tahu sgt pattern n trait diorng ni..so awal2 saya remind them...supaya ada revolusi utk 2010! ok fine.....try to be better than last year...that was my words...saya pon mengajar macam biasa..kalo ikutkan jadual saya dah prepare tu...today is for reading n comprehension..so they have to bring text book.....poor...they told me..teacher u didn;t mention us...so I said...Y don't u come and ask me....? U got ur time table last week..on Thursday..u already knew dat my period is started on Monday...so yesterday no one of u came to ask me....hambik ko...panjang lebar ayat aku ..paham ke???huhuuh selalunya kalo aku membebel dala omputih...aku kena replay dalam versi melayu plak..lotih den!!!
Hurm ok habis part one...so topic changed to literature...The Pearl...by John Steinbeck...so just went for the synopsis...short review...setting...n generally touched about morale value....message..I gave them some notes...n explained in detail ...in Bahasa...something disappointing me...when I started the explanation...they just listening....without writing anything!!! Initially before the session..I did mention to jot down the things I tranlate to Bahasa...but they did not do that!!!
Grrrrrrrrrrrrrrr!!!! Geramnnya saya dgn budak2 halus ni...so...15 mins terakhir....saya mula bebelan....hampir2 menangis kerana saya xnak anak2 MELAYU tersungkur lebih awal...dan sudahnya...menjadi kutu2...jalanan...rempit sana sini..lepak sana sini tanpa hala tuju...saya xnak mereka jadi macam tu...saya xnak 2o thun akan dtg..kalo mereka mempunyai anak2...mereka xmampu nak membayar yuran persekolahan anak2 mereka...saya xnak mereka merempat utk mencari sesuap nasi...saya xnak anak MELAYU ketinggalan ..jauh di belakang sana....saya sentiasa ingin sedarkan mereka....tapi apalah daya..hari ini saya membebel...esok lusa....mereka kembali sama....aduhai bangsaku....rebutlah peluang yg terbantang luas terhampar di depan mata ni.....xbersyukur kah kamu dilahirkan dengan taraf.. BUMIPUTRA....yang mempunyai banyak kelebihan di sebalik nama itu....sedarlah..kerana pelaung dan ruang tidak akan selalu terbuka untuk kita selamanya.....Semoga..mereka mampu berfikir dengan rasional...setiap butir nasihat saya...

No comments:

Post a Comment