Green n fresh

Green n fresh
Cool the eyesight!!!

mE..mY LiFe...& fRiENdS

mE..mY LiFe...& fRiENdS

Thursday 5 February 2009

Aku dengan duniaku..

Inilah duniaku......

Hahahahaha....salam..to all..everyone outside there...semalam aku tak online n xde la aku merepek dalam blog ni..semalam balik awal actually..tp aku penat sangat terus tido...petang b4 maghrib aku bangun, so siap2 apa yang patut. Sempat la aku main masak2 buat kek n puding jagung untuk pot luck arini..arini xde apa yang menarik sangat berlaku..balik skolah tadi aku pegi kutip anak-anak abg aku bawak balik umah..then aku tertido xsdar bila diorang ikut pak cik dia pegi pantai...lately penat sgt..kat skolah bley tahan byk kije. p&p still on as planned..stakat ni xsangkut lagi..n aku xlagi attend apa2 course, so InsyaAllah sempat habiskan syllabus seperti yg dijangka...kena kerja lebih skit r thun ni..aku nak tengok pelajar2 aku berjaya..xkira ar..dari kelas belakang sekali pun..dalam hidup ni tiada apa yang mustahil sekiranya kita berusaha..so aku akan cuba untuk berusaha untuk pelajar2 aku..this year..aku dapat kelas yang ok..n ada gak kelas yang paling belakng..SPM. Bayangkan la subject English untuk diorng yang xtahu apa-apa...tapi so far diorng tu walaupun xsepandai yang lain..tapi baik. Aku kesian je bila tengok kadang2 nampak kesungguhan mereka dalam belajar, tapi apa nak buat, itu je setakat yang mereka mampu dapat. Tapi apa2 pun aku cuba bantu mereka setakat yang mampu. aku sayang anak-anak bangsa aku..sesungguhnya tugas seorang guru itu bukan hanya masuk ke kelas dan mengajar tulis baca mengira..tapi terlalu luas bidang yang perlu diterokai untuk membentuk n melahirkan insan yang cemerlang...cukup la bagi aku sekiranya pelajar2 aku xmampu untuk dapat yang terbaik, tapi mereka ikut apa nasihat aku untuk mereka..aku suka kalo masuk kelas pelajar2 belakang ni sebab dalam aku mengajar diorang..aku juga terhibur sebenarnya dengan gelagat mereka...InsyaAllah..aku akan usahakab setakat aku terdaya untuk bantu mereka...tak banyak mereka dapat pun..cukup la skiranya mereka tahu...apa yang mereka xtahu sebelum ni...pada aku..kalo seseorang tu pandai mcm mn skalipun tp kalo akhlak xde...xguna juga n bg aku dia memng xcemerlang...ada jugak students aku yang merasakan macam bangga konon2nya dia pandai...pada ha..sebagai seorang cikgu...dapat dinilai tahap ability seseorng pljar tu...hehehehe..aku dulu pernah jd student gak...tp aku xkurang ajar..aku NAKAL je...hihihihiihihih...aku teringat mcm mn aku didenda ketuk ketampi masa form 4...sebab xdapat cemerlang untuk subject add-math...hihihihi..macam mn aku dipanggil oleh guru kelas aku sbb ada lporan kata aku ponteng n mcm2 lagi..padahal sebenarnya bukan aku..dan hari ini...aku menggalas tugas sebagai GURU....mudah-mudahan aku mendapat yang terbaik dengan keikhlasan ini....aminnnnnnnn...

GURU OH GURU

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.







Ni faithful companion yang selalu ikut aku gi skolah....












ni plak kije2 aku yg perlu aku up date everyday...kira regular buddy aku lah...yang kadang2 aku 'pending' kan dia untuk 2-3 hari...

ni salah satu step n barang2 yg aku guna dalam kehidupan aku bila aku main masak2...hihihih..ni aku nak main masak2 wat puding jagung ringkas...home made jelly...






Ni..aku masak agar2 kering tu...nak wat puding jagung utk bawak
gi skull...bawak bekal...hihihi.












Ni jagung krim dalamtin yg dah aku blend dgn telur....









Ni lah hasilnya...puding jagung ringkas....heheheheh enak dimakan begitu saja...sambil nak promote barangan tupperware ni...hehehehehehe


















Ni kitchen scale yang baru aku beli..setelah sekian lama aku asyik minjam dr kak ipar haku je....so sogan gak selalu ngat wat reta org mcm reta sendiri..so aku beli je la....yg baru...






Ni mixture kek coklat..ni resepi aku dapat dr cikgu skolah aku...bajet beso gak nak wat kek ni..tp bukan moist chocolate cake...




Ni kek coklat yg melimpah ruah sebab loyang tu kocik....mixture tu byk...hehehhe..gasak la coz masa wat ni dah nak kul 12 am...so campur ngan ngantuk...





Inilah ceritera aku yang kadang2 ok..kadang2 xok...biasala life...ada ups n downs...

1 comment: