Green n fresh

Green n fresh
Cool the eyesight!!!

mE..mY LiFe...& fRiENdS

mE..mY LiFe...& fRiENdS

Friday 6 February 2009

Kehidupan...1

Salam....catatan untuk entry kali ni lebih berkisarkan kepada kehidupan...mungkin lebih tertumpu kepada kehidupan aku sendiri secara amnya..dan umumnya kepada kehidupan manusia-manusia lain...pejam celik...pejam celik...untuk aku sendiri dah masuk 28 tahun menghirup udara segar yang diberi percuma ni..dah 28 tahun...menikmati kehidupan yang pelbagai rencah ni...sedar tak sedar..berbagai-bagai pengalaman pahit manis yang telah ditimba..bermula la dari aku pandai bertatih..hinggalah sekarang..sudah pun bergelar 'guru'. Nak aku ingat kembali peristiwa-peristiwa zaman aku 'sweetchild' dulu, memang aku tak mampu nak ungkit segalanya...yang aku ingat, masa aku belum sekolah, aku stay ngan mak aku kat kampung dengan atuk aku..atau dalam bahasa Terengganu, Tokki. Masa tu Tok (nenek) aku dah lama ninggal. So mak aku as eldest jaga Tokki..dan aku pun diangkut sekali. Ayah aku plak masa tu ngaja kat Setiu..ayah pun dah beli rumah...tanah kat Setiu. So kadang-kadang ak balik ke Setiu. Masa tu transport sendiri tak de lagi pun..aku pun tak ingat tiap kali balik naik apa...life aku masa tu, yang ada di sekeliling aku, mak aku, abang aku 2 orang yang belaja kat SMKA Tok Jiring masa tu, and Tokki aku. so aku kadang-kadang bergaduh dengan Tokki..and aku selalunya kena marah kat Tokki sebab aku suka berlari atas rumah..maklumla rumah kayu, imagine that the sound produces when sum1 is running on a wooden floor...heheheheh...so masa tu aku 4 thun kot..bila Tokki aku marah..yang aku pandai masa tu..aku ejek le...then aku suka ikut abang-abang aku..pegi main sawah ke..apa2 jelah yang mereka baut..aku jarang terkecuali. Bila aku dah mula sekolah Tadika..mak aku eksport aku ke Setiu. Maka belajarlah aku kat Setiu tu..then Tokki meninggal mak balik Setiu, tapi tak lama..lepas mak n ayah pegi Mekah, mak plak tinggalkan aku n family. Masa tu aku 9 tahun, sedih tu tak terkata lah..susah nak digambarkan dengan kata...then after that..the beginning of my new journey...I was starting to be independent..to stand on my own feet..so far alhamdulillah it works!!..Half of my life I spent wif frens..grew up surrounded by the strange ppl...time to time but in the end,,those strangers became my companions. Alhamdulillah, I got a lot of precious experiences which I could not buy it anywhere..any shopping complex..but I got it on my own. After graduate, Alhamdulillah again..rezeki aku terbuka luas..aku diterima kerja di sebuah kilang tire manufacturing, shah Alam..I was enjoyed myself working there. Learnt a lot of things and learnt how to appreciate time and energy. And then untill the time I had to resign...had to go by the decision made..n I quit.. to pursue wif teaching course..and 1 year in course, everything ended wif flying colors and 1st posting...flew to Sarawak Bumi Kenyalang...was so excited..the 1st time been there, but the rest..was a nightmare at 1st moment...I was posted deep inside the jungle...just like to be a teacher in a jungle...sedey teramat giler masa tu..n penyesalan mula bertimpa2 memenuhi lubuk hati aku.masa tu...2 tahun berada di bumi Belaga, Kapit Sarawak memberikan aku jutaan pengalaman pahit manis berada di tempat orang. Dikelilingi oleh puluhan etnik yang berbeza..namun dalam kesedihan tu ada rasa syukur jauh di sudut hati kecil aku ni amat bersyukur kerana pengalaman yang aku timba tu tak mampu aku perolehi di mana-mana tempat lain...nanti aku share lagi ceritera hidup ni....jom zooooooooooooom...photo...dr Belaga..



Ni 1st time beraya di bumi Belaga...Aidiladha 06...Guru-guru semenanjung yang mengajar di SMK Belaga.







Ni cikgu-cikgi SMK Belaga..dendang perantau Aidiadha 06.







Dengan Cikgu Nora...suka dalam duka..yang ni dengan cikgu Nur Azizah..sama nama dengan aku..ni prepare nak main masak2 untuk sambut Hari Raya Aidiladha..ni rasanya 2nd day kat Belaga..lepas struggle 6 jam dalam Hilux...huhuhuhuh...from
Bintulu to Belaga..
























Pics ni kat umah sewa kami kat Belaga..ni 1st time wat makan2..kira house warming la..kami jemput cikgu-cikgu lama datang menjamu selera umah kami..menu masa tu nasi tomato..kami bertungkus-lumus masak...heheheheheh..ok lah..ini yang mengeratkan hubungan antara guru-guru semenanjung..bukan berniat perkauman..tapi sekadar mengisi masa lapang di hujung minggu...okey aku akan sambung lagi esok-esok..sekiranya masih bernafas..dengan izinNya...

No comments:

Post a Comment