Green n fresh

Green n fresh
Cool the eyesight!!!

mE..mY LiFe...& fRiENdS

mE..mY LiFe...& fRiENdS

Saturday 10 October 2009

Chekgu oh chekgu...

Apakah betul dunia cikgu ni kerjanya lebih mudah berbanding..doktor....engineer??peguam???atau mana2 pekerjaan yang lain????????
Any idea to support the statement???????????
Yess...my experience told me everything eventhough I'm just like a nowcomer...teacher...having less than 5 years experience in teaching....but it doesn't show that I have nothing to comment!!!
Since moved to Terengganu....to my place..nearer to my daddy's home...I found that being teacher such a very busy job!!!! Teacher might be everything from clerking work.....accounting...cauncelling..auditting...editor...n many more lah....Y did I say it all????????
Oklah...teacher is not only a guru biasa....kena jadi form teacher...kena kira attendance students...everyday n closing for every month end...than..kena buat kertas soalan,..fotostat sendiri...risor pon sometime on our own..tau!!!!kalo selalu sgt minta par yg buat..silap2 hari bulan kita yang DG41 ni kena sound dek PAR2 tu semua...apa nak buat....diorang stay kat office...nak xnak kena SABAR....masuk kelas plak...pelajar yang poteng berbulan2..kena bagi surat amaran plak...bukan satu kali....3 kali surat amaran..then baru buang!!!Surat tu semua cikgu yang kena buat!!!KErani hanya simpan yang dah siap diisi...pastu plak...kes2 disiplin..guru2 disiplin dah macam polis..siasat sana n sini nak cari bukti...aduh!!!! Pastu kerja2 HEM....itu n ini..audit itu n ini..inventori..itu n ini...semualah....cikgu jugak!!!!Balik umah...sambung lagi mana nak prepare lesson plan....abm mengajar...bbm mengajar...sampai ke rumah bawak balik kerja!!!!!
Kalo yang mengajar kelas peperiksaan....Sabtu hujung minggu pon kena mai skolah..kelas tambahan...cuti penggal????????Pon kena mai skolah..kelas tambahan jugak...So mana proof yg kata cikgu ni kerja mudah?????????????????Kalo setakat masuk kelas..pot pet..pot pet...pot pet..mmg mudah seperti yang ramai orang di luar profession ini fikirkan...tapi pada saya...cikgu adalah macam2 setelah saya alami segala macam pengalaman!!!!!!
Hair ini..jadual anjal bermula....alhamdulillah....everything as planned....!!!BUT the thing is...dalam dok kalut aku kesiankan orang lain takut clash 6 jam sehari dengan jadual anjak ni..tanpa aku sedari..jadual aku sendiri...dalam sehari...especially hari ini...6 jam..n rehal 1/2 jam je....aiseh...terlepas pandang..!!!Hampir setiap hari aku ada kelas...minimum 3 jam....non stop....huhuhuh..apa nak buat...kelas tambahan...cikgu xleh datang pon..aku yang tolong gantikan...cikgu m.c pon aku jugak yang gantikan...jadual anjal?????????????aku jugak yang teruk...apa nak buat.....nasiblah kan..moga2 keikhlasan hati aku kekal....selama2nya...huhuhhuhhuhu...
Erm..berbalik pada cerita PK 1 CELUP TEPUNG....hari ni ...sedap je dia call...aku...kata nak jumpa aku...oklah..silakan...dia mai jumpa aku..dengan ARAHAN..itu n ini..padahal everything dah ada dalam file SPM PK 1...Puan Zaitun....tapi aku xtaulah kenapa dia ni saja nak jugak aku yang buat....agaknya nak uji...arahan dia tu aku patuhi ke tak..lepas je dia datang minta itu n ini...PK 1 original datang...dengan perasaan kesian kat aku....dia sempat pesan....mentaliti biar kuat..untuk berdepan dengan pelbagai kerenah lagi ye....aku hanya senyum...
Hari ni mmg aku ni seperti..ada button ENTER...datang sorang minta itu n ini..thn press je button tu..terus dapat....ok lagi kalo yang xde kerenah...tapi kalo yang byk songeh..dah diberi yang diminta...banyak cekadak plak....hurm..aku manusia biasa....adakala kesabaran tergugat..n resulted....something bad lah..kan..tapi xdelah sampai gaduh2...setakat aku blah tinggalkan macam tu je sebab dah xlarat nak layan or..aku akan bagi la ayat2 BEST...sepatah dua....kalo faham....maka diamlah dia....huhuhhuh...rasanya ramai yang simpati kat aku lately...thanks kepada yang sgt memahami saat stress aku....baru je nak mula kerja ...datang bertimpa pula kerja lain....so????????????????
balik rumah aku kena sambung kerja yang tergendala...n kadang2 penat...sampai terlupa.....tertidur awal....seharusnya bagaimana???????????????
Tadi ada jugak...rasa mcm nak menangis..sedih..tapi alhamdulillah...kekuatan mental menghalang gerimis menjadi hujan.....yahhhhhhhhhhoooooooooooooooooooo!!!!
Tapi...kelemahan utama...aku...kenapalah susah sangat nak jadi penyabar???????????? Garangku dengan pelajar2 masih bersisa....aduhai....susahnya nak berlembut dengan pelajar2 yang kurang hajar!!!!!Kesabaran tergugat lagi...n pahala mengajar mungkin ditarik....credit itu hilang lagi..bila pelajar aku bersikap kurang ajar....dan aku tanpa fikir panjang...terus menghalau dia keluar...tapi dia berdegil...sehinggakan aku xmampu untuk meneruskan sesi P&P...dengan kehadiran dia..kerana...aku cuba menahan amarahku...marahku menjadikan aku diam...kelu...dan sebaiknya dia tdak berada di depan mataku......bila aku terduduk dan memberitahu pelajar2 lain bahawa aku tidak mampu teruskan....semuanya diam....memandang kepada pelajar itu....dan dia akhirnya keluar....aku hampir2 menangis dengan sikap biadapnya...tapi mampu lagi bertahan....dan sesi P&P berjaya berakhir dengan baik..dan aku dapat mencapai objektif untuk hari ini..amin...Sempat semasa memandu pulang..aku fikirkan pelajar itu..dan mohon agar tuhan bukakan pintu hatinya...dan aku mendoakan segala yang baik utk dia...aku tarik segaa marahku tadi....moga2 Allah..kabulkan permintaan n doa aku....amin..

1 comment:

  1. susahnya jd cikgu..aku rs..aku x mampu..

    ReplyDelete